Nový objav z kruhov NASA (DNA z vesmíru)

Dňa 8.8.2011 NASA (National Aeronautics and space Administration) uverejnila na svojich stránkach článok, v ktorom hovorí o obrovskom objave, ktorý by mohol v budúcnosti zmeniť pohľad na jednu z najzávažnejších otázok dnešného sveta. V minulosti vznikalo veľa teórií o zrode života na Zemi a v týchto dňoch sa ukazuje, že jedna z najpravdepodobnejších by mohla byť práve teória, podľa ktorej sa "korene života" dostali na Zem z vesmíru.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Zdroj: http://www.nasa.gov/images/content/578295main_callahan_cover_illustration.jpg

Tento článok som sa rozhodol napísať kvôli úžasnej novinke, ktorá ma zaujala a dúfam, že tento nový poznatok zaujal aj vás. Snažil som sa ho písať skôr pre laickú verejnosť, no ak som v texte napísal faktickú chybu, dajte mi prosím vedieť a ja sa ju pokúsim v čo najkratšej dobe odstrániť.

Vznik života (biogenéza):
Týmto pojmom sa označuje udalosť, behom ktorej sa neživá hmota stala živou. To znamená, že sa začína rozmnožovať a vyvíjať. Jedna z teorií, ktorá vznikla v roku 1924 sa zaoberá myšlienkou, že v prostredí, aké poskytovala praveká atmosféra, môžu vzniknúť organické látky a teda časom aj život. Táto myšlienka viedla v päťdesiatych rokoch k experimentu, ktorý ukázal ako mohli vzniknúť aminokyseliny (kľúčový prvok pre tvorbu životne dôležitých bielkovýn) [Millerov-Ureyův experiment]. Abiogenéza tvrdí, že život vznikol spájaním jednoduchých látok do zložitejších systémov, akými sú napríklad rôzne biomolekuly, ktoré sa ďalej pomocou chemických reakcií stávali stále viac zložitejšie. Ďalšou z hypotéz je napríklad tzv. Panspermia, ktorá vychádza z predpokladu, že život na Zemi bol prinesený z vesmíru v podobe mikroorganizmov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Stavebné časti DNA môžu byť z vesmíru:
Výskum financovaný NASA priniesol nedávno zaujímavé dôkazy, ktoré by mohli znamenať, že jednotlivé prvky DNA molekuly, ktoré sa našli v meteoritoch, by mohli mať pôvod vo vesmíre. Časti DNA sa podarilo nájsť v mnohých meteoritoch od roku 1960. Do teraz však neboli dôkazy o tom, že by meteority obsahovali tieto častice už vo vesmíre. Bolo rovnako pravdepodobné, že meteority boli kontaminované časticami DNA až po dopade na Zem.

Nový výskum však prináša dôkazy, ktoré poukazujú na prítomnosť týchto častí už vo vesmíre. Dokonca prichádza hneď s troma dôkazmi. Tím, ktorý sa týmto výskumom zaoberal, skúmal dvanásť vzoriek meteoritov, ktoré boli bohaté na obsah uhlíka. Deväť z nich bolo objavených v Antarktíde. Tieto meteority obsahovali veľké množstvo nukleobází(základný stavebný kameň DNA). V týchto vzorkách bola zistená prítomnosť adenínu a guanínu, ktoré sú súčasťou DNA. Taktiež zistili aj prítomnosť látok, ktoré napriek tomu, že sa v DNA nevyskytujú, bývajú súčasťou biologických procesov (Hypoxatin a Xatin). Dôležitou udalosťou bol objav troch molekúl(v dvoch z meteoritov), spojených s nukleobázou: purin, 2,6-diaminopurin a 6,8-diaminopurin. Týmto spojením vznikli molekuly, ktoré mali rovnaké jadro, ako nukleobázy, ale mali na ňom ešte pridanú alebo presunutú štruktúru atómov. Nazývajú sa nukleobazické analógy. Tieto tri molekuly boli objavené v meteoritoch po prvýkrát.

SkryťVypnúť reklamu

Dôkazy toho, že látky nájdené v meteoritoch pochádzajú z vesmíru:
1) Dva z troch hore uvedených nukleobazických analógov sa v biológií nepoužívajú, a tak nemohli byť meteority kontaminované až na Zemi. Pravdepodobnejším vysvetlením je, že sa asteroidy chovajú ako továrne na prebiotický materiál. Teda produkujú veľa rôznych nukleobází a nie iba tie biologické, pričom produkované bázy závisia od látok a podmienok v asteroidoch.

2) Vedecký tím analyzoval 8 kg vzorku ľadu, v ktorom sa nachádzala väčšina meteoritov. Časti dvoch nukleobází, hypoxantinu a xantinu boli v ľade obsiahnuté s oveľa nižšou koncentráciou, než v meteoritoch. Ešte dôležitejšie však bolo, že žiaden z nukleobazických analógov sa v ľade nezistil. Jeden zo skúmaných meteoritov dopadol do Austrálie. Pri analýze vzorky pôdy z okolia dopadu boli výsledky podobné ako v predchádzajúcom prípade.

SkryťVypnúť reklamu

3) V laboratóriách sa vedcom podarilo vyrobiť rovnaké sady nukleobází a nukleobazických analógov pomocou nebiologickej chemickej reakcie. Táto skutočnosť je dôkazom, že takáto syntéza môže prebiehať aj vo vnútri meteoritov.

Na záver:
Je však ešte skoro hovoriť, že DNA ako ju poznáme, má pôvod vo vesmíre a nie na Zemi. Tieto poznatky však môžu v budúcnosti zásadne zmeniť náš pohľad na pôvod DNA.

Krátko o tom, čo je to tá DNA:
Je to látka nenahraditeľná pre život, ktorá je nositeľom genetickej informácie. Dve vlákna DNA sú spojené a vytvárajú tak veľmi známu dvojšróbovicu. Táto dvojšróbovica je schopná ukladať genetickú informáciu, ale taktiež je schopná túto informáciu aj prenášať. Ako som na už na začiatku spomenul, táto schopnosť je jednou z dôležitých vlastností života.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo taký rozruch okolo nukleotidov:
Na vláknach DNA sú viazané nukleotidy, ktoré pomocou postupnosti, v akej sú viazané, tvoria genetickú informáciu. V DNA sa vyskytujú štyri druhy nukleotidov, ktoré sa označujú A,C,G,T (adenín, cytosín, guanín a thymín).

Biochémia:
Zaoberá sa chemickými pochodmi, ktoré prebiehajú v živých organizmoch. Skúma biomolekuly (cukry, tuky. bielkoviny...), ktoré sa najčastejšie skladajú z uhlíku a vodíku (ale môžu obsahovať aj atómy iných prvkov: kyslík, síra, dusík...).

-----------------------------------------------------------------------